وبلاگ

دانشکده‌های موسیقی در ایران

دانشگاه موسیقی
وبلاگ

دانشکده‌های موسیقی در ایران

همه چیز در مورد دانشکده‌های موسیقی در ایران

اگر قصد تحصیل رشته موسیقی در ایران را دارید، باید بدانید کار آسانی در پیش نیست. شما برای پذیرش در دانشکده‌های خوب، اول‌ازهمه نیاز به سال‌ها نوازندگی با کیفیت خوب و در سبک “کلاسیک” دارید تا بتوانید بر رقبای خود پیروز شوید!

متأسفانه ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته موسیقی بسیار پایین و تعداد دانشکده‌های قابل‌قبول بسیار محدود هست؛ بنابراین شما باید در نوازندگی بسیار قوی ظاهر شوید چون ضریب آزمون عملی بسیار بالا هست.

مراحل کنکور موسیقی

شما ابتدا مثل خیلی از داوطلبان، “کنکور هنر” می‌دهید و توجه داشته باشید بالاترین ضریب برای رشته موسیقی، درس “خلاقیت موسیقی” هست که اصلی‌ترین منبع مطالعهٔ آن، کتاب تئوری موسیقی مصطفی کمال پورتراب هست. بعد از کنکور به شما اعلام می‌شود که در رشته موسیقی مجاز به آزمون عملی شده‌اید. تازه اینجا کار اصلی شماست که با آمادگی کافی برای اجرای ساز تخصصی، تئوری و سلفژ در آزمون حاضر شوید. توجه داشته باشید رقبای شما می‌توانند افرادی باشند که سال‌ها سابقه نوازندگی دارند.

رشته‌های مختلف موسیقی در مقطع کارشناسی

در مقطع کارشناسی – که ما از آن صحبت می‌کنیم -، دانشکده‌ها محدود به (دانشکده هنرهای زیبای تهران، دانشکده موسیقی هنر تهران – که در کرج واقع هست – دانشکده موسیقی آزاد تهران مرکز، دانشکده موسیقی آزاد شیراز، دانشکده موسیقی ایرانی گیلان) هستند. پذیرش‌ها در زیرمجموعه‌های: نوازندگی موسیقی کلاسیک، نوازندگی موسیقی ایرانی، آهنگ‌سازی انجام می‌شوند. اگر داوطلب رشته‌های نوازندگی باشید، علاوه بر ساز تخصصی خود، آزمون تئوری موسیقی و سلفژ نیز باید بگذرانید. اگر داوطلب رشته آهنگ‌سازی هستید، علاوه بر نوازندگی ساز تخصصی خود، تئوری و سلفژ، باید در آزمون آهنگ‌سازی که شامل نواختن چند قطعه پیانو و یک آزمون تخصصی آهنگ‌سازی هست، نیز شرکت کنید که پیش‌نیاز این آزمون – که به‌صورت کتبی برگزار می‌شود – را شاید بتوان کتاب ارکستراسیون کنت کنان قرار داد؛ تسلط نسبی بر سازشناسی، هارمونی والتر پیستون تا فصل پنجم و کنترپوان هم می‌تواند کمک بسیاری در موفقیت این آزمون برای شما داشته باشد.

دانشکده‌های دیگر موسیقی

اگر نتوانستید در کنکور موسیقی موفق باشید و یا این آزمون‌ها در حد توانایی یا حوصله شما نبودند، انتخاب دیگری با تحصیل در دانشکده‌های علمی – کاربردی در مقاطع فوق‌دیپلم و لیسانس وجود دارد. هرچند که قطعاً سطح این دانشکده‌ها بسیار متفاوت هستند ولی از زمانی که مدرک آنها توسط وزارت علوم تأیید شده، کمی به اعتبارشان افزوده شده است. این دانشکده‌ها در تهران، کرمان، شیراز و اصفهان در حال حاضر فعال هستند. همیشه متوجه این باشید که در هر دانشکده‌ای می‌توانید به سطح خوبی برسید، چون موفقیت رشته موسیقی درصد زیادی شامل تمرین و مطالعه فردی می‌باشد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره های اخیر